WWW AUDITAS

Saityno buveinės atitikimo standartams patikra,
veiksnumo išbandymas ir tinkamumo įvertinimas.

Patikra

WWW leidinio kokybės rodikliai ir visapusiškos apžiūros būdai

Paskirtis: kas leidinio naudotojai ir lankytojai, kiek yra tikslų?

Turinys: medžiaga, duomenys

  • Domenas ar nuosavas, ar jis atitinka įmonės pavadinimą ir paslaugą, ar įsimenamas, ar neprireiks sinonimo (alias), kokia SEO vertė turguje?
  • Prisistatymas (rekvizitai):
    • veiklos arba pažinimo sritis, kas čia siūloma lankytojui, ko iš jo reikia?
    • buveinės nuosavybė, įmonės pavadinimas, teisinė padėtis ir kodas, TM (SM) ženklas;
    • gatvės adresas, kiti adresai ir telefonai, darbo metas, banko sąskaita;
    • GPS koordinatės, gairės jautriame žemėlapyje, privažiavimo ir parkavimo patarimai;
    • pasitinkančių darbuotojų portretai, jų CV, nuorodos į 6V svetaines, pokalbio ir socialinius šaukinius;
    • kuriomis kalbomis jie susikalba;
    • pažymėjimų, liudijimų (sertifikatų) atvaizdai, nuorodos į inspekcijas, partnerius, klientus;
    • naujienos ir skelbimai, bendravimas soc. tinkluose, srautų prenumerata, XMPP būsena.
  • Atmainos kitomis kalbomis.
  • Išskirtinumas (pozicionavimas) rinkoje.
  • Paslaugų išaiškinimas: aprašymas, technologijos ir jų standartai, galimi kiti būdai ir jų pasirinkimo ypatumai, veiksmingumo palyginimas, nuorodos į žinynus ir pavyzdžius, į draugus ir varžovus (konkurentus).
  • Pačios paslaugos tiesiogiai (online services):
    • praeiviams,
    • klientams,
    • bendradarbiams,
    • sau.
  • WWW susieta su kuo dar: GIS, @, RSS, XMPP, Discourse, CalDAV, CardDAV, WebDAV, i-raštinė su sandėliu ir mediateka, bibliografija, soc. sklaida.

Santvaros: duomenų architektūra, 6V dizainas

Kuo siekiama tikslo: puošnumu, stebinimu ar aiškumu, patogumu, tiesioginėmis paslaugomis.

  • Sandara (structure): skiltys, sritys, dalykai, kalendorius, autoriai, formatai; jų atranka ir paieška.
  • Rodyklės (index): system meta links, nuorodų grupavimas į meniu, versti nuosekliai, peršokti tiesiai ir sąvadas (sitemap).
    • svarbiausi dalykai (kiekv. paslauga) matomi viršely;
    • nuorodos (tiesioginės, aiškios ir matomos) išlieka kiekviename lape.
  • Turinio išdėstymo griaučiai:
    • pavadinimas (title), aprašas (meta), apibūdinimai (description), santraukos, teiginiai;
    • antraštės (h), paantraštės, skyrių antraštės, sąrašai.
  • Dalykiškumas — ar apdaila ir šokiravimas iš paskos žinioms ir paslaugoms?
  • Lengvumas — svoris, atsiliepimo trukmė, krovimosi sparta, persijungimo vikrumas.
  • Skystumas — ar slankus dizainas, prisitaikantis prie pločio, masto, raiškos, spalvų.
  • Patvarumas — W3.org standartai, paskirumas (modularity, separation principle), duomenų bazės (SQL) pažeidžiamumas, kraustomumas (portability), ar atviro kodo ir standartų leidybos staklės (CMS), ar bus nepriklausoma veiksnumo (uptime, response, performance) stebėsena.
  • Švara — kodo ir naudingo txt santykis, RAM apkrova, multimedijos prasmingumas.
  • Tinkamumas (usability) — naudojimosi paprastumas, suvokiamumas, nujaučiamumas, randamumas, be dėmesio blaškymo.
  • Pasiekiamumas (accessibility) — raidės, spalvos, valdymas klaviatūra, liečiant ekrane, balsu, alt img, robotui, paieškai.
  • Prasmiškumas (semantics) — bibliografinių meta duomenų aprašas, MM aprašas, prasminis skaidymas ir dalių antraštės, esminių žodžių pabrėžimas, SEO.

Plytos: prasminis sužymėjimas, kodavimas

  • Atskyrimas: pranešimų (txt) nuo raiškos (hypertext), ruošinių (templating), staklių (CMS), apdailos (CSS), multimedijos (CDN, WOFF), atoveiksmio automatikos (jQuery).
  • Atranka: skiltys, sritys, dalykai, datos, autoriai, formatai ir atskiros jų rodyklės.
  • Formatai — paprastumas, pasiekiamumas (accessibility) ir patvarumas:
    • ar nėra .docx, .xslx, .ppt, pdf, .swf, .tiff, .avi ir kitų neinternetinių formatų;
    • ar veikia be slapukų (cookies), be seklių (session ID), be skiepų (plug-ins, JS), be grafikos.
  • Šifravimas: ar saugiu ryšiu perduodami paskyros ir asmens duomenys, ar nešifruojamas ryšys be reikalo.
  • Jei renkami privatūs duomenys, ar jie tvarkomi pagal jų teisinės apsaugos įstatymą.
  • Ar netaikomos CAPTCHA ir panašios įsibrovimo robotų kliūtys žmonėms.
  • HTML raiška — sandaros logika, skaitymo patogumas ir aiškumas:
    • ar tinkamuose h, dl, li, th, thead, dfn, em, strong rėžiuose, main, aside, article, nav sklypuose;
    • ar visur yra alt, ar išnaudojami title, caption, figcaption, cite, abbr, a, rel, id, class.
  • URL — ar reikšminiai, be skaitytojui beprasmio programinio kodo, session, ID, JS; SEO.
  • HTML, XML, XSL, CSS, RSS, SVG, JS, DOM kokybės ir veiksnumo patikra (validation).

Adaila: išvaizda, apipavidalinimas

  • CSS valdoma išvaizda ar HTML lentelėmis ir WebP paveikslais:
    • ar išlieka logiškai, išjungus CSS;
    • ar nesugriūva kišeniuku, paduku, VGA—FHD raiška, spausdinant;
    • ar neišsikraipo skirtingomis žvalgyklėmis;
    • ar lieka aišku, išjungus grafiką;
    • ar leidžiama skaitytojui pasididinti raides, pasikeisti CSS;
    • ar pritaikyta vartyti pirštais, liečiant „jautrų“ ekraną;
    • ar nevogtos nuotraukos, piešiniai, muzikos, kiti kūriniai?
  • Pateiktis (presentation) — viena skiltimi, projektoriumi, gretinant langus:
    • ar neteks slankioti į šonus;
    • ar nesugrius susiaurinus arba išplėtus.

Rinkodara: žinomumo sklaida, atgalinis ryšys

  • Bibliografinis suregistravimas ir nuolatinė saityno priežiūra.
  • Matomumo internete, suvokimo ir vertinimo rinkoje tyrimai.
  • Dalykinė reklama nuolatiniu ženklu ir kintamu mikrotekstu — be agresyvaus riksmo ir bulvarinio šokiravimo kvailumu.
  • Paminėjimų spaudoje, per radiją, TV ir internete bibliografinė stebėsena, rinkimas, sisteminimas.
  • Atsiliepimų ir vertinimų soc. tinkluose sekimas ir dalyvavimas.
  • Pašto kasdienis tikrinimas, atsakymai ir paaiškinimai laiškais, disqus, xmpp.
  • Lankytojams kilusių neaiškumų patikslinimai tinklapiuose iškart.
  • Klientų el. pašto adresų sąrašas, pranešimų aplinkraštis, PR, RSS, G+, FB, Twitter naujienų prenumerata — švari, dalykinė, neįkyri.

Rašydamas atmintinę, apibendrinau ilgametę vertinimo patirtį ir laikiausi sąlygos, kad kiekvienas rodiklis būtų nešališkas ir visuotinis (universalus) — tiktų bet kokiai sričiai: tiek verslo, tiek ir įstaigos buveinei, švietimo leidiniui, meno parodai, bet kokios paskirties WWW kūriniui.

Vladas Palubinskas